Aktuality

Elektrokola v zimě

Aktualizováno: 15.02.2021

Zima se nám letos totálně proměnila a to úplně pro všechny. Nutno podotknout, že především k horšímu. Musíme si zvykat na věci, které jsme zatím během života nepoznali a tudíž jsme neměli důvod je řešit. Mnoho z nás po léta jezdilo více než polovinu roku na kole a v zimě je zaměnila za lyže. Nikdo si nedovedl představit že budeme-li zdraví bude tomu jinak…..

Zavřené vleky, nemožnost lyžovat doma  i v zahraničí, to vše zcela změnilo zaběhnuté zvyky. Ale jak se říká, vše špatné je i pro něco dobré. A tak se na cyklostezkách začaly objevovat elektrokola stále častěji nejen v pozdním podzimu ale i v pravé zimě.

Nic není neřešitelné   

Jak se ale ukázalo řešit se dá mnohé. Stejně je tomu tak i v případě zimních radovánek na kole. A je jich mnohem více než by se na první pohled mohlo zdát. A většina z nich  má společného jmenovatele. Hroty, tedy lidově řečeno „hřebíky na pláštích“, které vám umožní v naprosté většině bezpečnou a příjemnou jízdu. I když napoprvé vám to může připadat náročné, po chvíli si velmi rychle zvyknete. Ale až tak, že vám jízda na ledě, či v zimně může připadat zcela strhující. To co vás pravděpodobně  nejvíce fascinuje je naprostá stabilita a držení kola i při velmi náročných situacích. Elektrokolo je ale v této disciplíně  ještě výrazněji dál. Především díky své síle ukazuje v těchto velmi náročných podmínkách své neuvěřitelné výhody. A to nejen v oblasti univerzálnosti. Má i mnoho čistě racionálních výhod.  Nepotřebujete být v nejvyšších horách. Tedy použitelnost v mnoha lokalitách. Můžete zvládat i více situací. Ale na druhé straně to i s tímto pomocníkem jsou momenty, kde je nutné dostatek zkušeností, to ale není nic neočekávaného. Platí to v podstatě ve skoro ve všech oborech.

Na elektrokolech s hroty

Že vám nebude na kole v zimně nejlépe? To je pouze předsudek. Když se dobře oblečete, pak budete stejně v pohodě jako na lyžích nebo při jiných zimních sportech. A co se týká vlastního pohybu, tak problém se hřeby je v podstatě velmi malý. Pouze musíte věnovat pozornost tomu po čem a kudy jedete, ale to je podobné jako v jakémkoliv jiném ročním období. Jízda po zmrazcích, na náledí se sněhem,  po souvislém ledě či zamrzlých vodních plochách je s dobrými hřeby zcela perfektní. Paradoxní je, že dříve či později máte pocit většího bezpečí než třeba na náročnějších „polňačkách“ v létě. To, že to například na ledě drží „jak přibité“. Ale pozor, je dobré nepodlehnout nadměrné euforii. Protože náročnější to může být pouze například v hlubokém těžkém sněhu. Ale opět dost podobné jako když vjedete po deštích do hlubšího bahna. Vše ostatní je většinou  pohodové. Naprosto největším hitem je ale kombinace různých terénů. V době výrazných zim, které umožňují sílu ledu více než patnáct centimetrů máte možnost kromě bruslení objevit i neuvěřitelné kouzlo obrazů zamrzlých vodních ploch, či romantické horské stezky . Unikátnost spočívá především v opravdu vysoké univerzálnosti, kterou v zimě předčí málo co.

Jaké máme možnosti

Zatím jsme na českém trhu objevili pět značek, z nichž každá vyrábí několik modelů.

Každý plášt jak je patrné již z prvního pohledu specifickou charakteristiku, jak stavbou tak šíří výškou, jinou „figurou“ tedy velmi odlišným dezénem a konečně s několika variantami hrotů. Další rozdíly jsou v nabídce rozměrů. Ne každý nabízí nejvhodnější šířky či velikosti.

Kenda:  Zajímavé pláště Klondike Sport jsou hlavním představitelem značky pro  náročné zimní podmínky. (V tomto případě jsme použili rozměr 27,5 x 2,1).  Nutno podotknout že už při prvním  pohledu zaujme otevřeným desénem a robustní stavbou. V praxi jsou první dojmy jen umocněny. Desénová „figura“ velmi otevřená, což umožňuje výrazné  samočistění  především v hlubším sněhu. Je také dostatečně agresivní, což napomáhá v případě potřeby k intenzivnímu záběru. Hroty používá s karbidem wolframu. Vhodná je nejen například pro dopravu do práce na zledovatělém terénu, ale díky svým velmi dobrým  vlastnostem i pro zimní sport. Dalším nezanedbatelným kladem je výborný poměr cena výkon. Zatímco výkonem patří k nejlepším, cena okolo 1 300 Kč naopak k nejlevnějším. Jediné co bychom v budoucnu jako alternativu uvítali je stejný či obdobný plášť s o trochu  větší šířkou 2,25 či 2,35.


Kenda Klondike Sport a Specialized Icebreaker reflect

 

Specialized: Model Icebreaker reflect. Výkonný zimní design. Vyniká také hroty s karbidem wolframu které patří ke špičce v oboru (s ocelovými cvočky). K dobrým vlastnostem přispívá i otevřený desén. I když méně než třeba u Kendy či Schwalbe. Na běžné jízdy velmi dobré řešení. V extrémních situacích by mohl být otevřenější zvláště pro jízdu v hlubším sněhu.  Naopak  osazení  hroty je také nejen pokraji, ale i ve střední části pláště. (Jako všechny modely s hroty ve středu je hlučnější na suchém povrchu).

Continental: Také tato  značka s obrovskou tradicí v gumárenství má i zde co nabídnout prostřednictvím několika modelů. Jedním z nich je například model Kontakt Spike 240

Continental Spike 240

 

Mitas:  V portfoliu má dva modely ve dvou variantách. Gripper ICE v provedení se 136 hroty je tišší vhodný spíše pro dopravu po zledovatělém povrchu. Stejný model má  špičkovou výbavu 272 hrotů. Podobně jako některé auto pneumatiky používá pro lepší kontakt s vozovkou lamelování. Druhý model Froster má také dvě varianty množství hrotů 120 a 240. U všech  variant jsou hroty s karbidem Wolframu (s hliníkovým tělem) Gripper ICE i Froster jsou vybaveny Antipuncture Systémem, což je 1mm silný nárazník ze speciální směsi umístěný mezi běhounem a kostrou, který díky svým vlastnostem podstatně zvyšuje odolnost proti proti průrazu.

 

Mitas Gripper Ice

 

Schwalbe:  „Velmoc“ v zimních pláštích především pak v těch s hroty. Jestli že ostatní mají k dispozici většinou jeden dva modely, tak Schwalbe mají nejen různé šířky velikosti, ale také pláště pro různé účely. Tedy jednodušší pro dopravu či sport s velkým výkonem. Pro dopravu jsou k dispozici především užší varianty, jako jsou modely Winter přes různé modely varianty Maraton Winter Plus. Pro všechny tyto modely je typické osazení menšího množství hrotů umístěných mimo střed pláště a také „zavřenější“ dezén. Toto řešení sice není nejvhodnější do hlubšího sněhu ale pláště jsou tišší a zvládají především zledovatělé silnice či cyklostezky. Naopak  řada Ice Spiker Pro jsou  agresivní a nekompromisní. Ve velikosti pláště 27,5 x 2,6 má úctyhodných 344 hrotů.

Schwalbe Ice Spiker Pro a Schwalbe Winter