Aktuality

Nová éra e-biků, nový komfort

Aktualizováno: 16.11.2020

Baterie, které polily starší elektrokola „živou vodou“

Jak se dalo předpokládat, tak kapacita baterií v elektrokolech se stále zvyšuje i když od nějakých 300 Wh před lety až po dnešních 700 až 800 Wh (mimo systémů složených, kde například Bosch u některých modelů nabízí až 1000 či 1126 Wh). To už však lze považovat za řešení pro zcela specifické situace, kdy poměrně dlouho a s maximálním výkonem překonáváte velké výškové rozdíly, což nevyužije každý. Naopak sedm až osm set Wh je pro většinu „bikařů“ ideální stav.

To se však týká především modelových řad 2020 či ještě lépe 2021 a pouze některých výrobců. Velice často ale vzniká problém tam, kde uživatel z jakýchkoliv důvodů nechce vyměnit svůj starý model kola. Třeba proto, že je starý jen pár sezon a není k výměně důvod, či má vlastnosti, které si oblíbil. Až právě na jedinou a tou je malá kapacita baterie.

Nová baterie Yamaha 745 Wh působí lehce

Originální baterie Yamaha 400 Wh. Vzadu je patrná přidaná baterie Bosch 500 Wh usazená na originál Intube baterii – celková kapacita 1000 Wh

Klíčovou změnou se stala až výroba a prodej nových baterií značky e-bike vision pro motory Yamaha a především Bosch, který vládne zcela přesvědčivě evropskému trhu také například pro motory Panasonic i další. První dva jmenované však především právě v Evropě hrají klíčovou roli. I proto, že relativně mladší velký „motorář“ značka Brose od počátku vsadila na baterie „in tube“ tedy integrované do spodní rámové trubky.

Na první pohled se může zdát, že o nic moc nejde a proč že to neučinili dříve. Tak takto to opravdu není. Zatímco různé asijské motory to většinou mají řešeno s minimální ochranou a povolují většinou kromě originální baterie i vlastní, u Yamahy či Bosche je striktně daná nutnost licence. Což pak umožňuje, aby se baterie chovala stejně či obdobně jako originál. Zákazník má pak výraznou výhodu vzhledem k bezpečnosti provozu.

Možnosti a kapacita

Jak baterie pro Yamahu tak i pro Bosche mají nejnovější články lithium- iont 10S2P. Prodávají se v několika  kapacitách.  Pro Bosch Activ, Activ plus, Performance Line či Performance Line CX je to 10 Ah/ 360 Wh. Tedy relativně slabé články, (které opravdu nejsou na naše téma), ale za dobrý peníz. Konkrétně 399 EUR. Je vyrobena v Evropě a je odolná proti stříkající vodě a prachu. Mimo to má inteligentní vyvažování buněk pro dlouhou životnost. Hmotnost 1,8 stejná alternativa za stejnou cenu je k dispozici i alternativa do zavazadlového prostoru.

Nová baterie Yamaha e-bike vision v detailu

Baterie Bosch e-bike vision

 

Nejen cena ale i kapacita

Nikoliv pouze levnější, ale také s výrazně větší přidanou hodnotou jsou baterie s kapacitou 17,1 Ah /624 Wh, tedy současná nejsilnější baterie Bosch (obdobné jako má nejsilnějších v sériových modelech). Ty „nej“ však jsou ještě výrazně lepší. Tedy nejkapacitnější baterii, která jde regulérně na spodní rámovou „trubku“ pověsit. Úžasných 745 Wh/ 20,7 Ah.  A to je dle našeho názoru velmi  dobrá  zpráva pro bikery. Nejinak je tomu i u Yamahy. Možná ještě lépe. Především proto, že právě Yamaha se zvyšováním kapacity i oproti Boschi výrazně otálela. Větší baterie (400- 500 Wh) byly tak podstatně později. I u nás v reakci vznikl před lety diskuzní problém. Bosch nebo Yamaha. Základní problém byl, že Yamaha má slabší baterie. Někomu byla sice nejsympatičtější právě Yamaha, ale energie je energie. A to se teď právě  výrazně  změnilo. Nyní má Yamaha úplně stejně jako Bosch tedy 745 Wh, ale má i jednu další výhodu. Baterie je delší a nižší, tedy velkokapacitní baterie je té původní opticky podobnější. To ale není zásadní, klíčová vlastnost je především ona dříve nedosažitelná kapacita.

Baterie je především filozofie

Od začátku elektrokolové éry se odborníci i jednotliví uživatelé přou o tom, jak velké baterie jsou pro e-bike vhodné. Zpočátku to byly především „třístovky“ posléze „čtyřstovky a pětistovky“. Tedy 300, 400 či 500 Wh.   Ve všech případech to bylo podobné. Zatímco výrobci většinou tvrdili, že teď je konečně ta kapacita dobrá, většina zákazníků se domnívala, že je sice lepší, ale do ideálu má ještě daleko.
Protože baterie je filozofie. Nejde jen o samotnou kapacitu, ale také o způsob myšlení. Nejlepší cestou je mít dostatek rezervy, která vás nechá „žít“ svobodně. A to je to zásadní a revoluční. Tedy vůbec nemuset přemýšlet a počítat, za jakých podmínek dojedu z místa A do místa B.  To považujeme za klíčové. Musím dojet za celý den tam, kam potřebuji a s tak silnou přípomocí jakou chci. Nemohu se stresovat tím,  zda-li vyjedu o jeden kopec navíc. Pro velikou baterii je však i zcela jiný důvod. Každá stářím ztrácí kapacitu. Tedy ta co mi stačí, když je nová, již nemusí stačit po několika letech.

/per/