Testy

Lectron Esconder. Pro tento rok vrchol třídy

Aktualizováno: 16.07.2021

Vleklý a úmorný koronavirus většinu oborů srážel, ale jsou i takové, které situaci na trhu zvládly. A to i přes  nedostatky v součástkové základně, či katastrofální dopravě mezi Asií a Evropou, která je v mnoha činnostech alfou a omegou. Takovým případem úspěšnosti jsou především  elektrokola. A nic na tom nemění ani fakt, že to v prodejnách může často působit opačně. Což je ale obecně způsobeno obrovským nárůstem poptávky kupujících. Zatímco ještě před pár roky se „ebiků“ u nás prodávalalo pár tisíc kusů, letos jich bylo již přes 100 tisíc.

Většina výrobců se soustředila především na zajištění co největších dodávek. Inovaci letos nikterak nepřeháněli protože každý byl rád, že sehnal alespoň základní komponenty. Některým se „zázrakem“, či velkou prozíravostí, podařilo uplatnit u svých modelů i zajímavé novinky. Inovovalo se nejen v prémiové třídě, ale i ve střední, kde letos zavládlo výrazné navýšení kapacity baterií. Což sice lehce posunulo cenu (o tři až čtyři tisíce korun), ale zároveň výrazně zvýšilo přidanou hodnotu. Dojezdem tak elektrokola střední třídy dosahují či překonávají modely prémiové. A tak není divu, že nejpopulárnější tímto krokem do jisté míry posílila. A to také proto, že nejen bateriemi, ale i některými dalšími komponenty dohání (až na motory) část „prémiovek“

Z nových modelů v této kategorii nás nejvíce oslovila vlajková loď značky Lectron. Důvod je jednoduchý. V této kategorii nejvíce inovoval, především u nejpodstatnějších komponentů.

Lectron Esconder MFX 2021 

Co je u horského elektrokola nejdůležitější? Samozřejmě motor. Ale také baterie, brzdy a co nejlepší systém převodů, které vám kvalitou a rozsahem pomohou zvládnout i ty nejvyšší kopce. Kromě toho především v těch extrémnějších situacích i významně ulehčují motoru. A právě tuto kombinaci toho nejlepšího zvládl letošní Esconder nejlépe z u nás prodávané střední třídy. Jednoduše v klíčových vlastnostech je nekompromisní. Samozřejmě i některé další značky mají letos především velké baterie s kapacitou až 25 Ah,  či nejlepší z Bafangů M500, ale chybí jim například špičkové kazety s velkým rozsahem zubů, ale i některé jiné komponenty patřící k nejlepším v kategorii.


Motor Bafang M500 patří k naprosté špičce této značky

Asi největším současným hitem v oblasti „mechaniky“ je především kazeta Shimano Deore M5100 s jedenácti převody (11-51 zubů). Na rozdíl od většiny dražších modelů je kompletně ocelová, což není u klasických kol výhodou vzhledem k nepatrnému zvýšení hmotnosti. U elektrokol, kde na „na pár dekách“ moc nezáleží, je naopak velkou výhodou robustnost a výdrž materiálu. A to, že je  toto řešení velmi dobré je patrné i z faktu, že obdobnou kazetu ze stejné rodiny Deore pouze s dvanácti  převody používají i někteří prémioví výrobci u svých mnohem dražších modelů. A podobně je tomu i u přehazovačky RD M5100 SGS, která vychází z „DNA“ dražších modelů SLX a XT. Má například také novou větší kladku se 13 zuby, která zlepšuje vlastnosti. Nový nízký design, díky němuž snižuje možnost poškození od kamenů. A také například i technologii stabilizace řetězu zklidňující jízdu. Také z tohoto pohledu jde o velký krok vpřed ve střední třídě.


Nová přehazovačka Shimano Deore má obdobnou DNA jako dražší sourozenci SLX a XT. Oproti starším Deore jsou potrná mohutnější kolečka na kladce s výrazně vyššími zuby než byly u starších modelů. Za přehazovačkou je nepřehlédnutelná kazeta s dominatním nejlehčím převodem (51 zubů)


“Monumentální” kazeta Deore 5100

To samé platí u použitého brzdového systému Shimano MT 401. Ten si za pár let, po kterých je v prodeji, vytvořil respekt jak výrobců kol, tak i u zákazníků. Ve střední třídě je asi to nejlepší, co si můžete vybrat. Tento model je velmi spolehlivý. Má dobrý brzdný účinek a stejnou kvalitou po celý cyklus „sjíždění destiček“. I když se to  může zdát jako samozřejmost, není to vždy pravidlem. Dalším komponentem, který vybočuje nad většinu modelů ve třídě je vzduchová vidlice. V tomto případě  Suntour  XCR se zámkem na řídítkách RLO.


Hlavové  složení moderní konstrukce s krátkou stavbou je nejen designově zajímavé, ale umožňuje i zástavbu vyšších vidlic

K výčtu dobrých voleb patří i univerzální pláště Maxis CROSSMARK II, které patří k velmi zdařilým univerzálům díky konstrukci, která umožňuje díky úzkému středovému proužku snížit výrazně na asfatu, či jiném tvrdém podkladu valivý odpor, zatímco na měkkém využívá celou šířku s agresivnější stavbou, čímž dosahuje dostatečnou přilnavost i v blátě či na „polňačkách“.

Kvalitní pláště s velkou univerzalitou

Potěšitelný je především fakt že i přes  katastrofální nedostatek s komponenty se podařilo obohatit trh  i modely s výraznou inovací, což se podařilo několika výrobcům i ve střední třídě. Lectron Esconder 2021 se lišší svou  komplexností bez znatelnější slabiny.